Om ett musikaliskt kulturarv. Digitalisering av svenska orgelarkiv

Göteborgs universitetsbibliotek är med som partner i flera olika forskningsprojekt och ett av dessa berör historiska orglar. Här skriver Fredrik Tobin om arbetet med att digitalisera och tillgängliggöra arkiv.

Valter Moberg gör en ljudinspelning av orgeln i Häradshammar, byggd 1821 av Jonas Fredric Schiörlin.

Runt om i Sverige finns en stor mängd historiska orglar. De är inte bara vackra konstföremål och fascinerande hantverksprodukter, utan också musikinstrument med säregna klanger som används än idag. I många delar av Europa innebar de två världskrigen att detta kulturarv sargades svårt. Pipor smältes ned för att användas i vapentillverkning och många instrument förstördes  i samband med strider. I Sverige har vi därför en ovanlig situation med många välbevarade äldre instrument. Under 1900-talet fick forskare, organister och orgelbyggare upp ögonen för denna skatt, och många åkte land och rike runt för att dokumentera orglarna.

I Riksantikvarieämbetets arkiv finns flera samlingar som innehåller en stor mängd information om Sveriges äldsta orglar. Men materialet är stort, otympligt och till stor del outforskat. Därför har Riksbankens jubileumsfond finansierat projektet SONORA, Swedish Online Organ Archive. Det är ett treårigt projekt som utförs av en forskargrupp vid Göteborgs internationella orgelakademi i nära samarbete med Riksantikvarieämbetet och Göteborgs universitetsbibliotek (där det mesta av det fysiska arbetet utförs). Målet med projektet är att forskare och allmänhet skall kunna få digital tillgång till det rika material som finns i arkiven, och särskilt det material som rör orglar byggda innan mitten av 1800-talet.

Fotografiskt självporträtt av Einar Erici.

Utgångspunkten för projektet är Einar Ericis inventarium av klassiska svenska orglar. Erici var en läkare, skäggentusiast, fotograf och orgelexpert som spenderade en stor del av sitt liv med att åka runt i Sverige och studera orglar. Strax innan hans död publicerades en första utgåva av hans inventarium där han beskrev alla instrument han kände till som tillkommit innan mitten av 1800-talet. En reviderad och utvidgad utgåva utkom 1988, redigerad av Axel Unnerbäck, som under många år  var orgelsakkunnig på Riksantikvarieämbetet. Unnerbäck har under alla år fortsatt att samla data om historiska orglar och ett av SONORA-projektets mål är att i samarbete med honom publicera en tredje, uppdaterad upplaga av Orgelinventarium.

SONORAs första uppgift blev att digitalisera Ericis eget arkiv. Under sina många års forskning hade han samlat på sig information och dokument. Särskilt värdefulla är hans så kallade excerptböcker. Erici tillbringade många långa dagar i arkiv runt om i Sverige och skrev för hand av sådant som rörde orglarna. Digitaliseringen av Ericis arkiv är nu slutförd och just nu pågår istället arbetet med arkivet från Bröderna Moberg i Sandviken.

Del av Bröderna Mobergs dokumentation av deras arbete med orgeln i Åtvids gamla kyrka, byggd 1751 av Jonas Wistenius.

Bröderna Harry och Valter var orgelbyggare med särskild inriktning på restaurering av äldre historiska orglar. De var inte bara duktiga hantverkare utan producerade också en imponerande dokumentation av instrumenten de arbetade med. Till exempel tog de ofta före- och efter-bilder av olika delar av instrumenten som de hade restaurerat, något som inte var vanligt vid mitten av 1900-talet.

När projektet är klart kommer intresserade, orgelforskare, musikvetare, historiker och kulturvårdare ha tillgång till en stort och unikt material. Allt tack vare Riksbankens Jubileumsfond och samarbetet mellan Göteborgs internationella orgelakademi, Riksantikvarieämbetet och Göteborgs universitetsbibliotek.

En inblick i det oglamorösa livet som orgelbyggare, här i samband med arbete i Folkströms kapell, Östergötland.

Den som vill följa arbetet kan enkelt göra det i orgelakademins nyhetsbrev: https://www.organacademy.se/gioa-newsletter

3 svar på ”Om ett musikaliskt kulturarv. Digitalisering av svenska orgelarkiv”

1. Hej allesamman!

Jag heter Louise Moberg och är dotter till Harry Moberg. Jag är så tacksam att ni digitaliserar deras arkiv. Och att Harry och Valter hamnat på ett universitet vet jag att det glädjer båda två. De sa att de kunde inte doktorera eftersom de inte hade tagit studenten men att de nog hade tillräckligt med kunskaper om orglar och restaureringar. Ett bekymmer för pappa Harry mest tror jag.
    Så en dag sa pappa Harry: Nu åker vi på inspelningsturné norrut. Och de stack iväg. Det är Valter som sitter framför orgeln med bandspelaren på er bild ovanför. Det var vad jag egentligen ville säga! Vill gärna hjälpa till om det är till nytta.

Tacksamma hälsningar
    Louise Moberg

1. Hej Louise!

Tack för trevligt inlägg och även för korrigeringen. Nu är det ändrat!

Hälsningar,
      Redaktionen för Marginalia

2. Hej Louise

Så trevligt att du hittade artikeln! Förlåt att vi har inte svarat tidigare – men har inte sett svarat. Jag har jobbat mycket med din pappas arkiv och känner lika som jag har kommit att vet han och Valter. De var så framåt tänkande in deras arbetar (är också bekant med musei dokumentationspraktik av perioden – och är ofta inte så detaljerad som deras!). Skulle bli så glad om du har någon chans att pratar mer – kan du meijla mig eleanor.smith@organacademy.se? Kan också skicka någon presentation som jag gjort om dem för en internationell konferens förra året.

Bästa hälsningar!

Eleanor